Β’ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ / Διευθ. Ι. Μεσσήνης
Β΄ Εργαστήριο Χαρακτικής–Έντυπης Εικόνας
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ
Βλέπουμε την σύγχρονη χαρακτική ως αναπόσπαστο μέρος του συγχρόνου εικαστικού γίγνεσθαι, δηλαδή η σύγχρονη χαρακτική γλώσσα ως ένας τρόπος σκέψης και πρακτικής γύρω από την έντυπη εικόνα και την αναζήτηση της καθημερινής εμπειρίας.
Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της χαρακτικής είναι η επανάληψη–πολλαπλότητα καθώς και η μηχανική διαμεσολάβηση. Λόγω των ιδιαίτερων μεθόδων που χρησιμοποιεί μπορεί να αρθρώσει τα σημαντικά και θεμελιώδη ενδιαφέροντα της σύγχρονης τέχνης δηλαδή την δημιουργία νοήματος μέσω «μηχανικών» μέσων. Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι οι τεχνολογίες- τεχνικές του μέσου επιβάλλουν τις δομές τους και τις αξίες τους στις εικόνες και στα περιεχόμενα. Η αισθητική επίδραση της τεχνικής στην μορφή είναι επομένως καθοριστική. Το μέσον δεν είναι ουδέτερο, παράγει αισθητική, ιδεολογία και νόημα.
Η ανάγκη πραγμάτωσης ενός καλλιτεχνικού-εννοιολογικού προβληματισμού, οδηγεί στην αναζήτηση μιας σύγχρονης και ιδιαίτερα διευρυμένης οπτικής και πρακτικής. Η προσπάθεια κατασκευής ενός καλλιτεχνικού-αισθητικού και θεωρητικού λόγου που να λειτουργεί ως μια εικαστική γλώσσα, στοχεύοντας στην προσέγγιση, κατανόηση και αφομοίωση του παγκόσμιου καλλιτεχνικού γίγνεσθαι.
Ο πειραματισμός και η έρευνα για την δημιουργία κατάλληλων καλλιτεχνικών-εννοιολογικών εργαλείων ως όργανα για τη κατανόηση και δημιουργία ενός σύγχρονου εικαστικού έργου που στοχεύει στην ‘αναπαράσταση – νοηματοδότηση’ της ατομικής υποκειμενικότητας καθώς και του κοινωνικού, πολιτικού και οικονομικού πλαισίου.
Η κατασκευή μιας εικαστικής γλώσσας σύγχρονης, πειραματικής και κριτικής, ανοιχτής στη σημερινή καθημερινή πραγματικότητα που στοχεύει στην άρθρωση ενός εικαστικού-κριτικού λόγου και στην αναζήτηση ενός καθολικού νοήματος της σύγχρονης κοινωνικής εμπειρίας. Έτσι ο σπουδαστής-δημιουργός θα δύναται μόνος του να δημιουργήσει το αισθητικό πλαίσιο νοηματοδότησης του δικού του έργου, ενός έργου που παράγει και δεν αναπαράγει.
Η χρήση των σύγχρονων καλλιτεχνικών πρακτικών και η ενσωμάτωση στο σκεπτικό του και άλλων μορφών τέχνης, ‘μη τέχνης’ και πειραματισμού (διάφορες μορφές printmaking, η έντυπη εικόνα στον χώρο, φωτογραφία, video art-κινούμενη εικόνα, performance κ.τ.λ.) πλουτίζουν τη καλλιτεχνική αναπαράσταση και την ατομική έκφραση. Η αναζήτηση μιας ιστορικής, απελευθερωτικής αισθητικής, ως τρόπος σκέψης , αιχμηρής, κριτικής, πρωτοποριακής, οδηγούν στην κατασκευή ενός έργου μη αφομοιώσιμου, μη ενσωματώσιμου και ταυτόχρονα δυνάμενου να ερμηνεύει το ηθικό-πολιτικό, ιστορικό, κοινωνικό πλαίσιο και όχι το αντίθετο.
Α΄ εξάμηνο
Εισαγωγή στην έννοια του σχεδίου. Το σχέδιο ως αυτόνομη καλλιτεχνική –εκφραστική γλώσσα.
Μεθοδολογία του σχεδίου. Δομή της σχεδιαστικής Εικόνας.
Το σχέδιο ως Αισθητικό Αντικείμενο-Κοινωνική Πρακτική. Σύγχρονες Τεχνικές Αναπαράστασης.
Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.
Β΄ εξάμηνο
Εισαγωγή στην έννοια του σχεδίου. Το σχέδιο ως αυτόνομη καλλιτεχνική –εκφραστική γλώσσα.
Μεθοδολογία του σχεδίου. Δομή της σχεδιαστικής Εικόνας.
Το σχέδιο ως Αισθητικό Αντικείμενο-Κοινωνική Πρακτική. Σύγχρονες Τεχνικές Αναπαράστασης.
Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.
Γ΄ εξάμηνο
Εισαγωγή στο χρώμα. Η γλώσσα του χρώματος. Μεθοδολογία-Θεωρία Ιστορία.
Η Χαρακτική ως Printmaking. Σύγχρονη Τέχνη και Έντυπη Εικόνα. Τεχνολογικά Μέσα και Αναπαράσταση.
Εισαγωγή στη γλώσσα της Σύγχρονης Χαρακτικής-Printmaking. (Νέα Μέσα και Μορφές της Τεχνολογικής Εικόνας,
Μεθοδολογία, Τεχνικές, Ιστορία-Θεωρία)
Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.
Δ΄ εξάμηνο
Εισαγωγή στο χρώμα. Η γλώσσα του χρώματος. Μεθοδολογία-Θεωρία Ιστορία.
Η Χαρακτική ως Printmaking. Σύγχρονη Τέχνη και Έντυπη Εικόνα. Τεχνολογικά Μέσα και Αναπαράσταση.
Εισαγωγή στη γλώσσα της Σύγχρονης Χαρακτικής-Printmaking. (Νέα Μέσα και Μορφές της Τεχνολογικής Εικόνας,
Μεθοδολογία, Τεχνικές, Ιστορία-Θεωρία)
Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.
Ε΄ εξάμηνο
Η Χαρακτική ως Printmaking. Σύγχρονη Τέχνη και Έντυπη Εικόνα.
Εισαγωγή στη γλώσσα της Σύγχρονης Χαρακτικής-Printmaking. (Νέα Μέσα και Μορφές
της Τεχνολογικής Εικόνας, Μεθοδολογία, Τεχνικές, Ιστορία-Θεωρία)
Το βιβλίο ως καλλιτεχνικό αντικείμενο.
Η Ρητορική της Έντυπης Εικόνας (Θεωρητικές – Πολιτικές διαστάσεις της Έντυπης και Κινούμενης Εικόνας.)
Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.
ΣΤ΄ εξάμηνο
Η Χαρακτική ως Printmaking. Σύγχρονη Τέχνη και Έντυπη Εικόνα.
Εισαγωγή στη γλώσσα της Σύγχρονης Χαρακτικής-Printmaking. (Νέα Μέσα και Μορφές
της Τεχνολογικής Εικόνας, Μεθοδολογία, Τεχνικές, Ιστορία-Θεωρία)
Το βιβλίο ως καλλιτεχνικό αντικείμενο.
Η Ρητορική της Έντυπης Εικόνας (Θεωρητικές – Πολιτικές διαστάσεις της Έντυπης και Κινούμενης Εικόνας.)
Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.
Ζ΄ εξάμηνο
Νέα Μέσα και Ψηφιακή Χαρακτική-Printmaking.Ψηφιακή Αισθητική.
Εισαγωγή στη γλώσσα της φωτογραφίας-video.
Η Ρητορική της Εικόνας(Θεωρητικές-Πολιτικές διαστάσεις της Έντυπης και Κινούμενης Εικόνας.
Προϋποθέσεις νοηματοδότησης του σύγχρονου έργου τέχνης.
Τεχνολογίες αναπαραγωγής της εικόνας.
Αναζητήσεις-έρευνα της ιδεολογικής ταυτότητας του καλλιτεχνικού υποκειμένου.
Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.
Η΄ εξάμηνο
Νέα Μέσα και Ψηφιακή Χαρακτική-Printmaking.Ψηφιακή Αισθητική.
Εισαγωγή στη γλώσσα της φωτογραφίας-video.
Η Ρητορική της Εικόνας(Θεωρητικές-Πολιτικές διαστάσεις της Έντυπης και Κινούμενης Εικόνας.
Προϋποθέσεις νοηματοδότησης του σύγχρονου έργου τέχνης.
Τεχνολογίες αναπαραγωγής της εικόνας.
Αναζητήσεις-έρευνα της ιδεολογικής ταυτότητας του καλλιτεχνικού υποκειμένου.
Ιστορία-Θεωρία, Προβολές, Παρουσιάσεις, Συζητήσεις, Βιβλιογραφία.
Θ΄ εξάμηνο
ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Παρακολούθηση-Καθοδήγηση των τελειόφοιτων για την υποστήριξη της πτυχιακής εργασίας τους.
Σύνταξη κειμένου για τη θεωρητική και ιστορική θεμελίωση της πτυχιακής εργασίας.
Βιβλιογραφία, Ιστορία, Θεωρία
Ι΄ εξάμηνο
ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Παρακολούθηση-Καθοδήγηση των τελειόφοιτων για την υποστήριξη της πτυχιακής εργασίας τους.
Σύνταξη κειμένου για τη θεωρητική και ιστορική θεμελίωση της πτυχιακής εργασίας.
Βιβλιογραφία, Ιστορία, Θεωρία.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΕΣΣΗΝΗΣ / Αναπληρωτής Καθηγητής
ΦΕΚ 1082/Γ/10.06.2019
Ο Γιάννης Μεσσήνης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής και Διευθυντής του Β’ Εργαστηρίου Χαρακτικής