Γ’ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΓΛΥΠΤΙΚΗΣ / Διευθ. Ι. Μελανίτης
AΡΧΕΙΟ ΑΣΚΗΣΕΩΝ – (LECTURE ARCHIVE)
Μεταξύ των πρόσφατων συνεργασιών του Γ΄ Εργαστηρίου περιλαμβάνονται: ομιλία του STELARC, Adam Zaretsky, Dalila Honorato, της Natalie Jeremijenko, τα BIOART Creta Project1 (workshop), BIOART Creta Project2 (workshop), AI versus Art (conference + workshop) με τον J. Bardakos, η ομιλία E. Ανευλαβή για τον J. Joyce, “Meta-Ι-dolls” photography workshop από την Androniki Christodoulou, η ομιλία για την Ιαπωνική Τέχνη (Στ. Παπαλεξανδρόπουλος), η ομιλία για την Icelandic Art από τον E. Klingenberg (KING AND BANG GALLERY), NFT και CryptoART από την S. Goudouna, κ.ά.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ:
Eξάμηνα: Ι.Μελανίτης, (1-10), Αθανασίου (3-6), Λ. Λουκίδης κ Δ.Πανουριά (1-2).
ΕΞΑΜΗΝΟ 1. Eισαγωγή στη Γλυπτική εικοστού και εικοστού πρώτου αιώνα. Ιστορία της Γλυπτικής. Αναπαραστάσεις της πραγματικότητας. Διαχρονικές προσεγγίσεις. Σπουδή σε ανθρώπινο μοντέλο. Φιγούρα εκ του φυσικού, κεφάλι εκ του φυσικού. Εκμάθηση των τεχνικών συστημάτων γλυπτικής κατασκευής (αρματούρα) σε σχέση με το εκάστοτε ιστορικό τους υπόβαθρο. Βασικές αρχές ελεύθερου σχεδίου. Μελέτη και σχεδιασμός έμψυχων και άψυχων αντικειμένων (πρότυπα) εκ του φυσικού. Άσκηση για την τοποθέτηση θέματος στη σχεδιαστική επιφάνεια. Βασικές αρχές προοπτικής.
ΕΞΑΜΗΝΟ 2. Eισαγωγή στη Γλυπτική εικοστού και εικοστού πρώτου αιώνα. Ιστορία της Γλυπτικής. Αναπαραστάσεις της πραγματικότητας. Διαχρονικές προσεγγίσεις. Γλυπτική και πληροφορία, αρχές ψηφιακής γλυπτικής. Φυσικά και ψηφιακά εκμαγεία, αναπαραστάσεις και σώμα, υβριδικές μορφές της γλυπτικής. Μακέτες φοιτητών, κατασκευή αρματούρας. Διαχείριση υλικών και μέσων σχεδίασης. Απόδοση υφής και δυναμικής υλικών. Μελέτη της μορφή και του περιεχομένου του έργου τέχνης. Ανάλυση και δημιουργία του έργου τέχνης. Μελέτη της δομής της σύνθεσης. Εξέταση των γεωμετρικών στοιχείων της σύνθεσης. Μελέτη πάνω στη σημασία και τη δυναμική του χρώματος και των χρωματικών στοιχείων. Εξέταση και άσκηση πάνω στην αξονικότητα, τη συμμετρία, το ρυθμό/επανάληψη. Εξέταση και άσκηση πάνω στην κλίμακα, τη χρυσή τομή, τα αρμονικά συστήματα. Εξέταση της σύνθεσης στην Αρχιτεκτονική και στη Γλυπτική (εσωτερικός χώρος-περιβάλλον). Μελέτη και σχεδιασμός συνθέσεων μεγάλων διαστάσεων με αντικείμενα και μοντέλα εκ του φυσικού. Κατανόηση, ανάλυση του συνόλου ενός έργου τέχνης και κατάταξη στα επιμέρους συστατικά του στοιχεία.
ΕΞΑΜΗΝΟ 3. Το σώμα ως όριο, η ταυτότητα του σώματος . Το σώμα ως εκμαγείο και αντίγραφο. Γλυπτική και πληροφορία, αρχές ψηφιακής γλυπτικής. Tεχνητή νοημοσύνη και Γλυπτική. Βασική ψηφιοποίηση γλυπτικής φόρμας. Σχεδιασμός συνθέσεων μεγάλων διαστάσεων με αντικείμενα και μοντέλα εκ του φυσικού. Μελέτη και ατομική εργασία εκ του φυσικού. Μελέτη συνθέσεων και έρευνα πάνω στα έργα καλλιτεχνών από διάφορα καλλιτεχνικά ρεύματα. Τέχνες της γης, οικολογία, τέχνη της ανθρωπόκαινου, περιβάλλον.
ΕΞΑΜΗΝΟ 4. Γλυπτική και Αρχιτεκτονική/ Σχεδιασμένο περιβάλλον/ Δημόσιος και ιδιωτικός χώρος. Mνημειακότητα. Υβριδικά περιβάλλοντα. Μελέτη πάνω στη σημασία και τη δυναμική των υλικών. Τέχνες της γης, οικολογία, τέχνη της ανθρωπόκαινου, περιβάλλον.
ΕΞΑΜΗΝΟ 5. Το σώμα ως σύνολο και αποσπασματικά, Tο απορριφθέν, απόβλητο σώμα. To Απών σώμα, το σώμα σε μετασχηματισμό/ Επεκτάσεις του σώματος. Tέχνη και επιστήμη. Κυβερνητικό σώμα και οντότητα, μορφές και περιβάλλον.Τέχνες της γης, οικολογία, τέχνη της ανθρωπόκαινου, περιβάλλον.
ΕΞΑΜΗΝΟ 6. Tέχνη και επιστήμες. Μίξη των τεχνών. Τέχνες της γης, οικολογία, τέχνη της ανθρωπόκαινου, περιβάλλον.
ΕΞΑΜΗΝΟ 7. Τέχνη και οι σχέσεις της με τις πολιτικές, ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες. Τέχνη για τις κοινωνίες της γης, του ανθρώπου και της οικολογίας. Η σχέση της γλυπτικής με το θεσμικό της πλαίσιο (institutions). Τακτικές και στρατηγικές της γλυπτικής στη σύγχρονη τέχνη. Ο ρόλος του καλλιτέχνη.
ΕΞΑΜΗΝΟ 8. Βιοτέχνη, βιο-γενετική τέχνη, τέχνη των βιο-προτύπων, μεταγραφές κώδικα στις τέχνες. Συναισθησία, τέχνη των συνδυαστικών αισθητηριακών ερεθισμάτων. Ήχος, φωτεινές πηγές, σύγχρονη χρωματική θεωρία, μουσική και χρώμα σε μετεγγραφές, κινητικά ψηφιακά έργα.
ΕΞΑΜΗΝΟ 9. Στο εξάμηνο αυτό επιχειρείται μια γενική σύνθεση του διδακτικού περιεχομένου όπου όλες οι επιμέρους δεξιότητες οφείλουν να οδηγήσουν στην σύνθεση ολοκληρωμένης άποψης του εκάστοτε φοιτητή. Παρουσιάζονται προτάσεις και έρευνα για μια πρωτογενή ιδέα η οποία μπορεί να οδηγήσει σε πτυχιακή εργασία. Ακολουθεί έρευνα στη βιβλιοθήκη της σχολής και στο διαδίκτυο πάνω στα θέματα προς επεξεργασία, κατασκευή μικρών μοντέλων ή μακετών σε φυσική ή ψηφιακή μορφή αναλόγως του θέματος.
ΕΞΑΜΗΝΟ 10. Καθορισμός της τελικής θέσης πτυχιακής εργασίας / Η Εννοιολογική ανάλυση της αρχικής ιδέας συμπληρώνεται από τεχνική πρόταση η οποία αξιολογείται από το διδακτικό προσωπικό ως προς την εκτέλεσή της. Ολοκλήρωση των ατομικών προτάσεων μεταπτυχιακής εργασίας. Ο πειραματισμός των αρχικών σταδίων της πορείας των εξαμήνων Ζ και Η κάθε διδασκομένου ολοκληρώνεται με την κατασκευή και την παραγωγή της τελικής θέσης. Σεμινάρια, workshops, εισηγήσεις και διαλέξεις από το υπάρχον δυναμικό της ΑΣΚΤ και από προσκεκλημένους ομιλητές, βοηθούν την ευρύτερη κατανόηση των εργαστηριακών ασκήσεων και την ολοκλήρωσή τους.
Ώρες γραφείου: Τετάρτη 10πμ. -1 μμ.
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: gmelanitis@asfa.gr
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΕΛΑΝΙΤΗΣ / Αναπληρωτής καθηγητής
ΦΕΚ 202/Γ/30.01.2023
Γενν. το 1967 στην Αθήνα. Ο Γιάννης Μελανίτης είναι Αντιπρύτανης Διεθνών Σχέσεων και Εξωστρέφειας ΑΣΚΤ, Αναπληρωτής Καθηγητής, κάτοχος πτυχίων στη Ζωγραφική, τη Γλυπτική και τις Ψηφιακές Τέχνες από τη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και επί του παρόντος υποψήφιος διδάκτωρ Ph.D. στο ΕΜΠ, τμ, Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Αθήνας (τίτλος διατρ. Βιολογικές Δυναμικές στις Τέχνες/Σημείο, Έννοια, Βιοπληροφορία). Πρόσφατες εκθέσεις του περιλαμβάνουν την Ars Electronica 2020 στην Αυστρία, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Ρώμης MACRO MUSEUM ROME, National Museum (Βραζιλία), την Biblioteque of Brasil, τα Tongeren Museum και Praetorium (Βέλγιο), το Museu D. Diogo de Sousa στην Πορτογαλία κ. α . Ως αντικείμενο κριτικής, το έργο του περιλαμβάνεται σε διεθνείς εκδόσεις όπως “Art Tomorrow” (Ed.L.Smith), των MIT Leonardo, Lomonosov Moscow University, με αναλύσεις από τους Elena Giulia Rossi, Qinyue Liu, Carmelita Brunetti, Christiana Kazakou, Christopher Coleman, Gabrielle Romeo, Mario Savini, Seung-Chol Shin, Magdalena Lange, Pier Luigi Capucci and Giorgio Cipolletta, Assimina Kaniari, S. Goudouna, Federica Fontana, Silvia Scaravaggi, Camilla Latini, μεταξύ άλλων. Πρόσφατη ομιλία του στο Nanjing University of Arts China (2024), είχε θέμα Art and BIOMIMETICS. Είναι μέλος του Academic Advisory Committee στο Διεθνές Συνέδριο Conference Innovation and Integration: A symphony of history, technology and art, China 2024/Herança – History, Heritage and Culture Journal. Θεωρητικά κείμενά του έχουν δημοσιευθεί μεταξύ άλλων από τα Parkview Museum China, (partA and partB interviews), 1st AICA Conference Italia, Nòva24 neewspaper Italy, NOEMA journal, MIT Media Lab, DCAC-2023 Conference, Days of Art magazine, S+T+Arts, Ars Electronica, CYFEST Russia, Lomonosov University, Museo Civico di Crema e del Cremasco- Italy, Artonworld magazine, POSTERINTERFACE MAGAZINE, CLOT magazine, TWIXLab, DIGICULT, New York University- Silver Center for Arts and Science, Pisa University, Taboo-Transgression-Transcendence. Θεωρητικά κείμενά του έχουν δημοσιευθεί στην ελληνική και αγγλική, ενώ έχουν μεταφραστεί στην αγγλική, ρωσική, κινεζική και ιταλική γλώσσα. Κείμενα κριτικής για το έργο του έχουν δημοσιευθεί στην ελληνική, αγγλική, ιταλική και κορεατική.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ / Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ)
ΦΕΚ 58/01.02.2010
Η Κατερίνα Αθανασίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963. Σπούδασε Γλυπτική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (1991- 1996). Αποφοίτησε από τον τομέα ΓΛΥΠΤΙΚΗΣ, το B’ εργαστήριο, με καθηγητή τον Γ. ΛΑΠΠΑ. (1996) Στη συνέχεια από το Διατμηματικό ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ “ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΕΧΝΗΣ” ΑΣΚΤ – ΕΜΠ (2001).
Είναι μέλος ΕΕΠ στο Τμήμα Εικαστικών Τεχνών της ΑΣΚΤ από το 2010. Διδάσκει από το 1999 ως Λέκτορας 407 και ειδικός επιστήμονας. Είχε συμμετοχή σε 5 μεταπτυχιακά προγράμματα του Παντείου Πανεπιστημίου κοινωνικών και πολιτικών επιστημών, στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ, κατεύθυνση Πολιτιστικές και Κινηματογραφικές Σπουδές καθώς και στην Σχολή Αρχιτεκτόνων. Δ.Π.Μ.Σ. “Αρχιτεκτονική – Σχεδιασμός του Χώρου”. 2013 – 2019. Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές. Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε περιοδικά. Κείμενα, ομιλίες, συνεντεύξεις. Έχει δώσει διαλέξεις σε επιστημονικά συνέδρια και δημοσιεύσει κείμενα για
το The Art of Anthropocene το οποίο διδάσκει από το 2019. Έχει ολοκληρώσει πολλά προγράμματα με ομάδες φοιτητών σε workshop από το 2007. Εκτός όλων, το 2022 ολοκλήρωσε 2 Ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus BIP.
ΔΗΜΗΤΡΑ ΠΑΝΟΥΡΓΙΑ / Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ)
ΦΕΚ 887/Γ/07.08.2018
Η Δήμητρα Πανουργιά εργάζεται ως Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ) στο Γ’ Εργαστήριο Γλυπτικής του Τομέα γλυπτικής της ΑΣΚΤ.
ΛΟΥΚΑΣ ΛΟΥΚΙΔΗΣ / Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ)
ΦΕΚ 97/ΝΠΔΔ/07.05.2003
Ο Λουκάς Λουκίδης γεννήθηκε το 1963 στη Μυτιλήνη. Το 1975 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στην Αθήνα.
Σπουδές
2018 Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Σχολή αρχιτεκτόνων μηχανικών. Μεταπτυχιακός τίτλος του διατμηματικού προγράμματος σπουδών: “Σχεδιασμός-Χώρος-Πολιτισμός”.
1991-1996 Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Πτυχίο γλυπτικής με δάσκαλο το Θόδωρο Παπαγιάννη
1996 Πρόγραμμα Erasmus- γλυπτική στην UdK Berlin στο εργαστήριο του David Evison.
1982-1986 Ανωτάτη Βιομηχανική Σχολή Πειραιά. Πτυχίο διοίκησης επιχειρήσεων
Διδασκαλία
Από το 1998 διδάσκει στην ΑΣΚΤ Αθήνας στο Α’ εργαστήριο γλυπτικής (αρχικά ως Ειδικός Επιστήμονας, από το 2003 ως Ε.Ε.ΔΙ.Π και από το 2017 ως Ε.Ε.Π)
1997-2002 Καθηγητής καλλιτεχνικών στο ιδιωτικό σχολείο Τσουμάνη-Κορίλλη.
1997-1999 μαθήματα γλυπτικής στη σχολή Βακαλό
Καλλιτεχνικό Έργο