Γ’ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ / Διευθ. Μ. Σπηλιόπουλος
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
1ο Εξάμηνο
Σχεδιαστικές ασκήσεις σε σπουδές θεμάτων εκ του φυσικού (συνθέσεων – μοντέλου), μέσω των οποίων γίνεται εισαγωγή στην εικαστική γλώσσα.
Ασκήσεις με θέμα: το σημείο, τη γραμμή, το σχήμα, την διεύθυνση, τον τόνο, το χρώμα, την ματιέρα την υφή, το υλικό και την κίνηση.
Διαλέξεις με θέμα: χρώμα (θερμά – ψυχρά χρώματα-αντίθετα-συμπληρωματικά-τονικότητα χρώματος- καθαρότητα– κορεσμός χρώματος).
Ερευνητική άσκηση με στόχο την εξοικείωση των φοιτητών με τη βιβλιοθήκη.
Ενότητα χρωματικών ασκήσεων εκ του φυσικού, (τόνος – χροιά – κορεσμός,) μέσω των οποίων επιδιώκεται η κατανόηση και η λειτουργία του χρώματος.
Κατάκτηση τεχνικών και αντιληπτικών δεξιοτήτων, που οδηγούν στη κατανόηση της δυσδιάστατης επιφάνειας. Εξοικείωση με τεχνικές και υλικά.
Σχεδιαστικές συνθετικές ασκήσεις με θέμα τη φόρμα τη γραμμή και την σύνθεση . Επισκέψεις σε εκθεσιακούς χώρους και συζητήσεις με τους καλλιτέχνες.
2ο εξάμηνο
Σπουδές θεμάτων εκ του φυσικού (συνθέσεων – μοντέλου) μέσω των οποίων επιδιώκεται η κατάκτηση δεξιοτήτων οι οποίες απορρέουν από την σπουδή η οποία εστιάζει στην ερμηνεία του αναπαραστατικού και αντιληπτικού χώρου μέσω της ζωγραφικής.
Οργάνωση της εικόνας, τεχνικές, υλικά.
Παράλληλη σπουδή από φυσικό πρότυπο ( μοντέλο- σύνθεση), με θεματικές ασκήσεις μέσω των οποίων ενθαρρύνεται η έρευνα τρόπων και υλικών με στόχο την εξοικείωση και την εμβάθυνση με τα υλικά και τις τεχνικές της εικαστικής γλώσσας καθώς και η βαθύτερη κατανόηση ενός εκφραστικού πλαστικού λεξιλογίου.
Διαλέξεις ανάλογα με την άσκηση.
Παράδοση γραπτής εργασίας με θέμα έναν καλλιτέχνη της επιλογής τους στην οποία θα αναλύονται τα πλαστικά στοιχεία τριών έργων του.
Ασκήσεις κατά τις οποίες ενθαρρύνεται η χρήση και άλλων εκφραστικών μέσων όπως η φωτογραφία και ο ηλεκτρονικός υπολογιστής.
Επισκέψεις σε εκθεσιακούς χώρους και μουσεία.
3ο εξάμηνο
Σχεδιαστικές, πλαστικές, ασκήσεις μέσω των οποίων ενθαρρύνεται η έρευνα εκφραστικών τρόπων που στόχο έχουν, την εξοικείωση και την εμβάθυνση στα υλικά και τις τεχνικές της εικαστικής γλώσσας καθώς επίσης και την ανάπτυξη των συνθετικών και συνδυαστικών δεξιοτήτων που αποσκοπούν έκφραση των πραγμάτων χωρίς κατ’ ανάγκη ο τρόπος αυτός να αφορά μόνο την αναπαράσταση τους. Η γνωριμία των φοιτητών και η επαφή τους με ένα ευρύτερο εκφραστικό πλαστικό λεξιλόγιο σύγχρονων καλλιτεχνικών πρακτικών.
4ο εξάμηνο
Στόχος η ανάπτυξη της ικανότητας των φοιτητών, στην εμβάθυνση και την ανάλυση εννοιών, η διεύρυνση των εικονοποιητικών και μορφοπλαστικών τους δυνατοτήτων μέσω της εργαστηριακής πρακτικής, καθώς και η περαιτέρω εξάσκηση της συνθετικής και εκφραστικής τους ικανότητας. Η εξοικείωση και εμβάθυνση με τις τεχνικές της εικαστικής γλώσσας.
5ο εξάμηνο
Άσκηση με θέμα: (my) self portrait με παραδείγματα από το έργο του Λουκά Σαμαρά και το φωτογραφικό έργο του Philip Tsiaras «Family». Σκοπός της άσκησης είναι η ανάπτυξη της ικανότητας των φοιτητών στη μελέτη και ανάλυση εννοιών για τον εμπλουτισμό των μορφοπλαστικών τους δυνατοτήτων και την άσκηση της συνθετικής τους ικανότητας. Η εξοικείωση πάνω σε θέματα Αισθητικής και Θεωρία της Τέχνης που θα βοηθήσουν στην εμβάθυνση και κατανόηση των τεχνικών της εικαστικής τους διατύπωσης, δημιουργώντας τις συνθήκες ενός προσωπικού εκφραστικού ιδιώματος. Η εκτεταμένη και διεξοδική έρευνα, του θέματος, με την συλλογή στοιχειών – πληροφοριών και η γνωριμία τους εκφραστικές γλώσσες άλλων καλλιτεχνών από τον χώρο της Ιστορίας της Τέχνης τους βοηθούν στην εξερεύνηση διαδικασιών και πρακτικών για την υλοποίηση ενός συνειδητά συνθετικού έργου. Ακόμα η αναζήτηση των εκδοχών της μορφής και του περιεχομένου, οδηγεί στην ανάπτυξη μιας λεκτικής επιχειρηματολογίας που στηρίζει το καταληκτικό έργου.
Διάλεξη με θέμα: «Λουκάς Σαμαράς – πολυσήμαντο εγώ, η γεφύρωση δύο κόσμων» & «Selfie – Η γενιά του ναρκισσισμού», Εισηγητής: Μάριος Σπηλιόπουλος.
6ο εξάμηνο
Άσκηση με θέμα: Συνέχιση της άσκησης του 5ου εξαμήνου
Στόχος μετά την ολοκλήρωση της άσκησης είναι να αναλύουν ποίηση-κείμενα, να διαβάζουν κριτικές και να μπορούν και αυτοί να αποκτούν κριτική σκέψη ανασύροντας βαθιά νοήματα , βάζοντας τα πάντα σε συνομιλία με την δική τους εικαστική πλαστική γλώσσα. Παράλληλα στόχος είναι να οργανωθεί μια έκθεση με τα έργα των φοιτητών. Η έκθεση αυτή θα παρουσιάζει ένα διάλογο μεταξύ των εικαστικών και του ποιητή-συγγραφέα.
Άσκηση με θέμα: Ιδιωτικός χώρος του υποκειμένου πνευματικού ή ποιητικού που ορίζει ο ίδιος ο φοιτητής.
Επισκέψεις σε εκθεσιακούς χώρους και συζητήσεις με τους καλλιτέχνες.
7ο εξάμηνο
Η βασική προβληματική που απασχολεί τους φοιτητές και στα δυο εξάμηνα του 4ου έτους είναι η έννοια του «Σώματος» και η πολυπληθείς εκδοχές του μέσα από τον χώρο της Ιστορίας της Τέχνης, της Κοινωνιολογίας και της Ιστορίας. Με μικρής διάρκειας ασκήσεις που έχουν στόχο την δημιουργία προπαρασκευαστικών έργων γίνονται παρουσιάσεις – αναλύσεις, με θέμα το σώμα στις διαφορές κοινωνικοπολιτικές εκφάνσεις και αναπαραστάσεις στην Σύγχρονη Τέχνη.
- Οι παρουσιάσεις αφορούν έργα που προέρχονται από όλα τα πεδία της καλλιτεχνικής έκφρασης ( λογοτεχνία – ποίηση – μουσική – κινηματογράφος) που διαπραγματεύονται με διαφορετικούς τρόπους την έννοια του «Σώματος».
- Προσκλήσεις ομιλητών για συζητήσεις πάνω σε θεωρητικά ζητήματα που αφορούν το Σώμα , και την λειτουργία τους στην σύγχρονη εποχή, με αφορμή κείμενα των E. Levinas του J. Derrida και του P. Ricouer.
- Η φοιτητές επιλέγουν από την Σύγχρονη Ιστορία της Τέχνης έναν καλλιτέχνη που στο έργο του χρησιμοποιεί το σώμα και τον παρουσιάζουν εντοπίζοντας τις σχέσεις του με τις προσωπικές τους εικαστικές αναζητήσεις.
Επισκέψεις σε εκθέσεις και συνομιλία με τους καλλιτέχνες.
8ο εξάμηνο
Άσκηση με θέμα «Σώμα» συνεχίζεται με διαλέξεις:
- «Το σώμα ως αντικείμενο αναπαράστασης»: δοχείο ή πομπός;, Εισηγητής: Μάριος Σπηλιόπουλος.
- «Η σημασία του να είσαι ζώο, η θηριανθρωπία στις Εικαστικές Τέχνες», Εισηγητής: Μαρία Γιαγιάννου.
- «Τέταρτον από της αληθείας: το Σώμα στο κυβερνοπάνκ», Εισηγητής: Γιώργος Λαμπράκος.
- «Το σώμα ως προσομοίωση σώματος – το έργο Nymphomaniac του Lars von Trier, Εισηγητής: Δημήτρης Νάκος.
- «Από την αναπαράσταση της Βίας στην Βία της αναπαράστασης. Σκέψεις πάνω στην σκέψη του E. Levinas», Εισηγητής: Θωμάς Συμεωνίδης.
Τελικός σκοπός της άσκησης είναι η δημιουργία ολοκληρωμένων εικαστικών προτάσεων από τους φοιτητές με στόχο την έκθεση τους σε εκθεσιακό χώρο με οργάνωση και επιμέλεια από τους ίδιους.
9ο εξάμηνο
Καθορισμός του εκφραστικού και θεωρητικού πλαισίου του προσωπικού έργου με συγκριτική μελέτη παραπλήσιων καλλιτεχνικών περιοχών από την ιστορία της τέχνης. Ανάλυση και επεξεργασία των πλαστικών απαιτήσεων για την υλοποίηση του προσωπικού ιδιώματος των φοιτητών με στόχο:
την εκπόνηση διπλωματικής εργασίας βασισμένης στην θεωρητική έρευνα και την πρακτική εξάσκηση, καθώς και στην επάρκεια και εμβάθυνση γύρω από τα χρησιμοποιούμενα εικαστικά μέσα.
Αποσαφήνιση του θέματος της διπλωματικής εργασίας και έρευνα πάνω στον τρόπο έκθεσης των έργων και της θεωρητικής υποστήριξής τους.
Οι επί πτυχίω φοιτητές είναι υποχρεωμένοι να συνεργαστούν με αντίστοιχους φοιτητές του θεωρητικού τμήματος για την εκπόνηση της διπλωματικής τους εργασίας.
Ο Δημήτρης Κόζαρης, εικαστικός καλλιτέχνης και καθηγητής της Accademia Di Belle Arti στην Carrara της Ιταλίας, πραγματοποίησε το Workshop/Ομιλία :Μεθοδολογία Σχεδιασμού της Μετατόπισης, στο πλαίσιο του προγράμματος ανταλλαγών ERASMUS.
1° μέρος: Διάλεξη με θέμα “Κανόνες γραφής σεναρίου”.
2° μέρος: εργαστήριο με φοιτητές με θέμα την “Μεθοδολογία του Σχεδιασμού” με την μέθοδο Vincenzo Cerami (προκαταρτικό επίπεδο). Αναπτύχθηκαν οι αρχές λειτουργίας των μηχανισμών: ανάμνηση, περιπέτεια, φλασμπακ, από μηχανής θεός, ανακάλυψη. Επίσης στο πλαίσιο του μαθήματος προβλήθηκαν διάφορες ταινίες μικρού μήκους όπου εξηγήθηκαν αναλυτικά οι εφαρμογές των πιο πάνω μηχανισμών.
3ο μέρος: Διάλεξη με θέμα ο “κινηματογράφος και η πόλη”. Στο πλαίσιο του μαθήματος προβλήθηκαν αποσπάσματα ταινιών μικρού μήκους (από τα πρώτα ντοκιμαντέρ στις σύγχρονες προτάσεις) των Ivens, Wenders, Herzog, Reggio, Fricke και ακολούθησε συζήτηση με τους φοιτητές.
4° μέρος: παρουσίαση των έργων φοιτητών των νεότερων ετών, όπου οι νέοι δημιουργοί ανάπτυξαν τις προσεγγίσεις τους.
5ο μέρος: ολοκλήρωση εργαστηρίου όπου συζητήθηκαν τα σύντομα σενάρια που επεξεργασθήκαν οι φοιτητές.
10ο εξάμηνο
Εκπόνηση διπλωματικής εργασίας βασισμένης στην θεωρητική έρευνα και την πρακτική εξάσκηση, καθώς και στην επάρκεια και εμβάθυνση γύρω από τα χρησιμοποιούμενα εικαστικά μέσα. Το κείμενο θεωρητικής υποστήριξης πραγματοποιείται σε συνεργασία με φοιτητές του θεωρητικού τμήματος που επιλέγει ο τελειόφοιτος φοιτητής, με στόχο τη δημιουργική συνεργασία των δυο τμημάτων.
Θεματική ενότητα, απευθυνόμενη κυρίως στους επί πτυχίω φοιτητές, για την «Καταστασιακή Διεθνή» (International Situationists), με αναφορές στο έργο του Αρχιτέκτονα Constant και παρουσίαση του έργου του Guy Debord με κύριο άξονα τα βιβλία του «Η Κοινωνία του θεάματος», Ελεύθερος Τύπος, 1990, και «Ενάντια στον κινηματογράφο», Άκμων, 1977. Προβολή ταινιών του με άξονα το “in girum imus nocte et consumimur igni”.
Τα προσφερόμενα μαθήματα του εργαστηρίου στοχεύουν, ώστε οι φοιτητές να αποκτήσουν την ικανότητα της αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης πολλαπλών δεδομένων του διεθνούς εικαστικού Χώρου, με την χρήση σύγχρονων και παραδοσιακών μέσων. Ακόμα, την προσαρμογή τους στις νέες προκλήσεις της σύγχρονης εποχής, αξιοποιώντας τις δεξιότητες που απέκτησαν κατά την διάρκεια της φοίτησής τους, ώστε να μπορούν να εργαστούν σε ένα διεθνές περιβάλλον και να παράγουν νέα ερευνητικά πεδία στις εικαστικές τέχνες, σεβόμενοι την διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα της σύγχρονης κοινωνικής συνθήκης.
ΜΑΡΙΟΣ ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ / Καθηγητής
ΦΕΚ 12/Γ/11.01.2008
Ο Μάριος Σπηλιόπουλος γεννήθηκε στο Πολύγυρο Χαλκιδικής το 1957. Σπούδασε Ζωγραφική στην Α.Σ.Κ.Τ. (Εργαστήριο Δ. Κοκκινίδη)
Το 2005 εκλέγεται Καθηγητής της ΑΣΚΤ, όπου διδάσκει από το 1991. Το 2005 αναλαμβάνει τη διεύθυνση του Γ’ Εργαστηρίου Ζωγραφικής. Συμμετέχει στην ομάδα εργασίας για τη δημιουργία του Μ.Ε.Τ. (Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών) όπου και διδάσκει από την αρχή της λειτουργίας του (2003), και το 2014 αναλαμβάνει την διεύθυνση του.
Εκπροσώπησε την Ελλάδα σε τρεις Πολιτιστικές Πρωτεύουσες της Ευρώπης, Γλασκώβη (1990), Μαδρίτη (1992), Κοπεγχάγη (1996) και στη 2η Biennale της Κωνσταντινούπολης (1990).
Το 1994 βραβεύτηκε με το «Grand Prix d’ Alexandrie» της 18ης Biennale της Αλεξάνδρειας.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ (ΤΑΣΣΟΣ) ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ / Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ)
ΦΕΚ 1042/Γ/08.06.2019
Ο Τάσσος Τριανταφύλλου γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη το 1962.
Σπούδασε Γλυπτική και ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Αθήνα. Μεταπτυχιακές σπουδές MFA στο Edinburgh College of Art, Herriot Watt University, Scotland.
Διδάσκει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα (Ε.ΔΙ.Π.).