ΙΑ’ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ / Διευθ. Β. ΒΛΑΣΤΑΡΑΣ
Περιγραφή εργαστηρίου
Το εργαστήριο ιδρύθηκε το φθινόπωρο του 2018.
Το studio11asfa παρέχει ένα ανοιχτό και υποστηρικτικό εκπαιδευτικό και καλλιτεχνικό περιβάλλον διαθεματικής και διευρυμένης προσέγγισης της σύγχρονης τέχνης, προσελκύοντας μια δραστήρια κοινότητα σπουδαστριών/ών. Οι σπουδάστριες/ές ενθαρρύνονται και υποστηρίζονται ώστε να κατανοήσουν τα διακυβεύματα της σύγχρονης τέχνης και να πραγματοποιήσουν τη δημιουργική τους διαδρομή μέσα από ουσιαστικούς πειραματισμούς και εξειδικευμένο διάλογο που προωθεί την υλοποίηση σύνθετων καλλιτεχνικών εγχειρημάτων και σύγχρονων καλλιτεχνικών έργων προς κάθε γόνιμη κατεύθυνση.
Η εμπειρία του προσωπικού καλύπτει ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων σε ατομικές, συνεργατικές, διαθεματικές, διευρυμένες εικαστικές και ερευνητικές πρακτικές. Όλες/οι οι φοιτήτριες/ές συμμετέχουν στις δραστηριότητες του ίδιου εργαστηριακού προγράμματος, σε ένα κλίμα συνεργασίας, ανταλλαγής ιδεών και οικοδόμησης εργαλείων. Η εκπαιδευτική διαδικασία στο studio11asfa βασίζεται στην πυκνή συνεξέταση ιστορικών, νεότερων, σύγχρονων καλλιτεχνικών παραδειγμάτων, καλλιτεχνικών ρευμάτων και πρωτοποριών με στόχο την κατανόηση και τη συμμετοχή στις μεγάλες συζητήσεις γύρω από τη σύγχρονη τέχνη, τις πρόσφατες και τρέχουσες εξελίξεις στη διεθνή καλλιτεχνική πραγματικότητα. Η δυναμική εργαστηριακή και ερευνητική αυτή κουλτούρα συμβάλλει σημαντικά στην εξοικείωση με τις έννοιες, τις τάσεις και τα ερωτήματα των τελευταίων τριών δεκαετιών ενισχύοντας την συνομιλία της καλλιτεχνικής πρακτικής με τη ψηφιακή, μεταψηφιακή, διαδικτυακή και οπτική κουλτούρα του 21ου αιώνα.
Στο studio11asfa, η διδασκαλία της σύγχρονης καλλιτεχνικής πρακτικής συνομιλεί διαρκώς με την ιστορία των τεχνών, τη φιλοσοφία και τη θεωρία της τέχνης, την κοινωνική και πολιτική σκέψη, τις ευρύτερες ανθρωπιστικές επιστήμες, τις σύγχρονες ταυτότητες, την φεμινιστική σκέψη, την κουήρ πρακτική και τις πολιτικές της επιθυμίας. Προτρέπουμε τις/τους φοιτήτριες/ές να προχωρήσουν στη συγκρότηση ενός εξατομικευμένου προγράμματος εργασίας με τεχνική και ερευνητική συνεπικουρία από το διδακτικό προσωπικό του εργαστηρίου. Εστιάζουμε στην οικοδόμηση μιας σύγχρονης αισθητικής γλώσσας που θεμελιώνεται στην πολύπλευρη ανάπτυξη του σύγχρονου εαυτού και στην συμπεριληπτική αποδοχή του σύνθετου φαντασιακού κόσμου των σύγχρονων υποκειμένων. Κρίσιμη σημασία για τη ζωή στο εργαστήριο έχει η οργάνωση ειδικών σεμιναρίων, οι συχνές διαλέξεις καλλιτεχνών, θεωρητικών τέχνης και επιμελητών εκθέσεων από την εγχώρια και διεθνή κοινότητα της σύγχρονης τέχνης, επισκέψεις σε αίθουσες τέχνης, σε περιοδικές και θεματικές εκθέσεις, μουσεία και εργαστήρια καλλιτεχνών.
Το studio11asfa προσφέρει μια ευρύτερη κατανόηση του τρόπου που τα μεταπολεμικά κινήματα της τέχνης διεύρυναν την καλλιτεχνική πρακτική, δίνοντας έμφαση σε σημαντικές αλλαγές που συντελέστηκαν από την δεκαετία του 1990 μέχρι σήμερα. Η διδασκαλία στέκεται προσεκτικά στην ανάλυση μηχανισμών πίσω από σημαίνοντα καλλιτεχνικά παραδείγματα που απλώνονται από την περίοδο της εννοιολογικής, μινιμαλιστικής και μεταμινιμαλιστικής τέχνης, από τη διευρυμένη αντίληψη της τοποειδούς τέχνης, τις κληρονομιές των happenings, των δράσεων, των καταστάσεων και της περφόρμανς, τη φεμινιστική τέχνη, τις διαφορετικές εκδοχές της δημόσιας τέχνης, τις επιλογές της κοινωνικά δεσμευμένης τέχνης και του καλλιτεχνικού ακτιβισμού, μέχρι τα παραδείγματα των Νέων Μέσων, των «τακτικών μέσων», της net.art και του culture jamming, την σχεσιακή, διαλογική και συμμετοχική τέχνη, τη τέχνη στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και της αποαποικιοποίησης, την ψηφιακή κουλτούρα και τις τομές της μεταψηφιακής εποχής, τα παραδείγματα της μεταδιαδικτυακής τέχνης, τον διάλογο με το machine learning και την τεχνητή νοημοσύνη, την επίδραση του μετανθρωπισμού στην καλλιτεχνική θεώρηση, τα πειράματα της μεικτής πραγματικότητας, την κουλτούρα του παιχνιδιού και των βιντεοπαιχνιδιών, την διαδικτυακή κουλτούρα του Web 2.0 και τις πολιτικοκοινωνικές της διαστάσεις. Η ανάλυση και συζήτηση των παραδειγμάτων έχει ως στόχο την ανάπτυξη μιας προσωπικής σχέσης ανάμεσα στον online εαυτό και το σώμα, ανάμεσα στο «ψηφιακό» και το «ένσαρκο», επιτρέποντας την ανάπτυξη νέων υλικοτήτων και εκδοχών της κουλτούρας του χρήστη. Το πειραματικό πρόγραμμα του εργαστηρίου βασίζεται στην διαρκή ανατροφοδότηση της ατομικής και πρωτότυπης έρευνας με στόχο την ατομική και συλλογική κατασκευή κόσμων.
Κεντρικός στόχος του εργαστηρίου είναι η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου και σύγχρονου καλλιτεχνικού εαυτού, ικανού να κατανοήσει τόσο τις εξελίξεις στην επαγγελματική συνθήκη της σύγχρονης τέχνης και της δημιουργικής βιομηχανίας όσο και τις ριζοσπαστικές προοπτικές των νέων καλλιτεχνικών εγχειρημάτων. Ο καλλιτεχνικός εαυτός που το εργαστήριο επιδιώκει να καλλιεργήσει βασίζεται τόσο στην κριτική θεώρηση της συνθήκης όσο και στην επιθυμία «εμπλοκής» και εμβύθισης στη διευρυμένη αισθητική πραγματικότητα του νέου αιώνα.
Πειραιώς 256, 18233, Αγ. Ι. Ρέντης
Τηλέφωνο: +30 210 4801237
Webpage: https://studio11asfa.wordpress.com/
Facebook: https://www.facebook.com/studio11asfa/
Instagram: https://www.instagram.com/studio11asfa/
Πρόγραμμα εργαστηρίου
Το εργαστήριο είναι ανοικτό καθημερινά εκτός Σαββάτου, Κυριακής και των επισήμων αργιών από 09:00 έως 20:00
Το πρόγραμμα των παραδόσεων, διαλέξεων και λοιπών εκδηλώσεων ανακοινώνεται στις/στους σπουδάστριες/ές
Οι Διδάσκουσες/ντες του εργαστηρίου ανακοινώνουν τις μέρες και ώρες που δέχονται ατομικά ραντεβού.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΒΛΑΣΤΑΡΑΣ / Καθηγητής
ΦΕΚ 3194/Γ/23.12.2022
Ζωγράφος, Καθηγητής ΑΣΚΤ, Διευθυντής ΙΑ’ Εργαστηρίου.
Ο Βασίλης Βλασταράς γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963. Μεγάλωσε και πέρασε τα μαθητικά του χρόνια στο Άργος. Είναι παντρεμένος και έχει δύο παιδιά. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Τα έργα του είναι μεγάλων διαστάσεων εγκαταστάσεις με τη χρήση σύγχρονων μέσων και η καλλιτεχνική του έρευνα αφορά τη ζωγραφική, το σχέδιο, τη φωτογραφία, το βίντεο και οι πειραματισμοί με ήχο, φιλμ και κινούμενες εικόνες σε πραγματικό χρόνο. Η δημιουργία δυναμικών αρχείων, ντοκιμαντέρ, η οικειοποίηση των μηχανισμών δημοσιότητας, η διεξαγωγή συνεντεύξεων, οι στατιστικές μελέτες, η διαδικτυακή δραστηριότητα, είναι μερικές από τις μορφές της διεύρυνσης και διάρθρωσης της καλλιτεχνικής του ταυτότητας. Από το 2002 έως το 2007 είναι ιδρυτικό μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας «πλατφόρμες». Από το 2006 είναι ο επιστημονικός υπεύθυνος και επιμελητής του ετήσιου εργαστηρίου «Utopia Project» που οργανώνει η ΑΣΚΤ στο Ρέθυμνο της Κρήτης. Ως επιστημονικός υπεύθυνος και κύριος συντονιστής του Utopia project, επιχείρησε μια διεθνούς εύρους διαπολιτισμική καλλιτεχνική έρευνα στην έννοια της Ουτοπίας σε σχέση με την επικαιρότητα, την ιστορία, τα κοινωνικά αιτήματα και την επιστημονική έρευνα. Από το 2013 είναι ο ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του διεθνούς φεστιβάλ για τις παραστατικές τέχνες και την performance “asfaBBQ”. Από το 2020 είναι συνιδρυτής του ViZ Laboratory for Visual Culture, ένα διαρκώς εξελισσόμενο θεσμό πειραματισμού με τα ρευστά όρια ανάμεσα στη καλλιτεχνική παραγωγή, τη δημόσια σφαίρα, την εμπειρία της πόλης και την εκπαίδευση της σύγχρονης τέχνης. Έχει συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις και καλλιτεχνικές δράσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: vvlastaras@asfa.gr
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ (ΚΩΣΤΗΣ) ΣΤΑΦΥΛΑΚΗΣ / Επίκουρος Καθηγητής
ΦΕΚ 463/Γ/23.02.2023
Εικαστικός, Επίκουρος Καθηγητής Εικαστικών Τεχνών, Διευρυμένων Μέσων και Μορφών
Ο δρ. Κωστής Σταφυλάκης είναι εικαστικός και θεωρητικός τέχνης. Η εικαστική του πρακτική αποκτά συχνά τη μορφή πλοήγησης στον διαδικτυακό και φυσικό χώρο ομάδων που κατοικούν στα όρια της κοινωνικής πραγματικότητας. Τα δημοσιευμένα κείμενα και η επιμελητική του δράση ερευνούν τη σχέση ανάμεσα στις διαφορετικές εκδοχές του «μιμητικού» και τη κοινωνία, το «πολιτικό», τον σύγχρονο εαυτό, από τη μεταπολεμική περίοδο μέχρι τη μεταδιαδικτυακή συνθήκη. Είναι αριστούχος απόφοιτος της ΑΣΚΤ και έχει Μάστερ στη Θεωρία και Ιστορία της Μοντέρνας Τέχνης (University of Essex), Μάστερ στην Ευρωπαϊκή Φιλοσοφία (University of Essex) και διδακτορικό τίτλο από το Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου (2010). Ήταν μέλος του προγράμματος Future Art Education του 12ου Εργαστηρίου Ζωγραφικής και Διευρυμένων Μέσων της ΑΣΚΤ. Από το 2021 συνεργάζεται εκπαιδευτικά με το ΠΜΣ «Εικαστικές Τέχνες και Τοπίο: προσεγγίσεις του φυσικού και αστικού χώρου» της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και με το διατμηματικό ΠΜΣ «Τέχνη και Δημόσια Σφαίρα» του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών και της Σχολής Πολιτικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Tο 2017-2019 ήταν μεταδιδακτορικός ερευνητής στην ΑΣΚΤ όπου ερεύνησε τη σχέση ανάμεσα σε μορφές «κοινωνικά δεσμευμένης τέχνης» και το ντιζάϊν. Έχει επίσης υπάρξει ερευνητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο (2011-12) και στην ΑΣΚΤ (2005-2007). Δίδαξε «Τέχνη βασισμένη στην έρευνα» στη Μονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας της ΑΣΚΤ (2012-2015). Από το 2014 μέχρι το 2020 δίδαξε «Εικαστικές Τέχνες», «Τέχνη και Οπτική Επικοινωνία», «Ιστορία και θεωρία της τέχνης» στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Πατρών ως ακαδημαϊκός υπότροφος και εντεταλμένος λέκτορας. Έχει μιλήσει σε διεθνή ακαδημαϊκά συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει συνεπιμεληθεί εκθέσεις όπως οι 6th Athens Biennale ANTI, the 4th Athens Biennale AGORA, Weasel Dance στο Goethe-Institut Athen, Twisting C(r)ash στο Batiment d’Art Contemporain της Γενεύης κ.α. Έχει επιμεληθεί εκθέσεις όπως οι The Suspension of Litanies και Fuyuhiko Takata στο ViZ Laboratory for Visual Culture, «Πολιτική του Ψέματος» στο Circuits & Currents (2016) κ.α. Διατέλεσε ιδρυτικός Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ViZ Laboratory for Visual Culture (2019-20). Στις πρόσφατες ατομικές καλλιτεχνικές δραστηριότητές του συμπεριλαμβάνεται η ατομική έκθεση Chloroquine Juggalo στο KEIV Athens (2021), η διατομική έκθεση Readiness: Civil War (με τον Τεό Τριανταφυλλίδη) στη Panke Gallery του Βερολίνου (2022) και η έκθεση KavecS στη Neue Ravensburger Kunstverein (2017). Ατομικά ή σε συνεργασία με την Βάνα Κωσταγιόλα και άλλους καλλιτέχνες έχει εκθέσει σε διεθνείς καλλιτεχνικές διοργανώσεις όπως οι Prepper Paradise στο Βureau Europa του Maastricht (2022), Bless’ed Curse του soloshow.online (2021), Toxicfest στο Tick Tack Antwerpen (2021), Toxicfest στη bsmnt gallery του Leipzig (2021), Toxicfest στη πλατφόρμα Video Cypher του Hong Kong (2021), Toxicfest στο Mock Jungle της Bologna (2021), Oblique Field (Twitch event της Gossamer Fog του Λονδίνου, 2021), Enter: New Commissions του Onassis Foundation (2020), Kultursymposium Weimar (2019), the “Festival of Democracy” στη Γενεύη (2017), Waiting for the Barbarians της Athens Biennale (2017), “Omonoia” 5th Athens Biennale (2016), Enjoy your State of Emergency στο NGBK, Berlin (2015), 1st NSK Biennial of Folk Art (2014), Hell as Pavillion στο Palais de Tokyo (2013), Truth is Concrete του Steirischer Herbst στο Graz (2012), Monodrome 3rd Athens Biennale (2011), Media Impact της 4th Moscow Biennial (2011). Με την Βάνα Κωσταγιόλα ιδρύσαν το 2006 τους KavecS, ένα καλλιτεχνικό πείραμα μιμητικής επεξεργασίας της ελληνικής και διεθνούς πραγματικότητας. Το 2008 επιμελήθηκε με τον Γιάννη Σταυρακάκη το συλλογικό τόμο «Το Πολιτικό στη Σύγχρονη Τέχνη» (Εκδ. ΕΚΚΡΕΜΕΣ).
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: kstafylakis@asfa.gr
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ (ΤΖΙΜΗΣ) ΕΥΘΥΜΙΟΥ / Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ)
ΦΕΚ 1042/Γ/08.06.2019
Εικαστικός, μέλος Ε.ΔΙ.Π. στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.
O Τζίμης Ευθυμίου είναι Εικαστικός & συγγραφέας. Σπούδασε Μαθηματικά (ΕΚΠΑ), Ζωγραφική, Γλυπτική (ΑΣΚΤ), Μουσική (ΚΣΥΜΕ), Αρχιτεκτονική (ΕΜΠ, master). Συγγραφέας δύο σχολικών βιβλίων (ΥΠΕΠΘ): «Η καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Λύκειο», «Το μάθημα της Γλυπτικής στα Καλλιτεχνικά Σχολεία» όπως πολλών δικών του λογοτεχνικών/ποιητικών εκδόσεων. Έχει διοργανώσει ή συμμετάσχει σε διάφορες καλλιτεχνικές κοινότητες γύρω απ’ τον ακτιβισμό και τον δημόσιο χώρο. Ασχολήθηκε με την Τέχνη και την Εκπαίδευση, μη έχοντας το θάρρος και την τόλμη να κάνει καταδύσεις ή αναρρίχηση. Η πρόσφατη δουλειά του βασίζεται σε γιγάντιες λεπτομέρειες μελλοντικών του έργων.
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: dimeft@asfa.gr